Nośność zestawu kołowego

Jeśli dobieramy koła lub zestawy kołowe w oparciu o ich nośność wtedy musimy rozważyć ich rozmieszczenie w pojeździe (wybierz liczbę K w oparciu o rysunki). Do obliczenia minimalnej wytrzymałości koła lub zestawu kołowego stosujemy poniższy wzór:

Nośność koła lub zestawu = (ciężar pojazdu + przenoszony ładunek) / K

Nośności w tabelach strony są podane przy zachowaniu następujących warunków:

  • prędkość: 4km/h
  • wysokość nierówności: 5% średnicy koła dla gumowej lub pneumatycznej oponki i 2,5% średnicy dla kół jednolitych i z oponą poliuretanową
  • temperatura 20°C

Największy wpływ na obniżenie wytrzymałości koła lub zestawu mają następujące czynniki:

  • Obciążenie dynamiczne,
  • Spadki z wysokości,
  • Nierówność powierzchni,
  • Przejazdy przez przeszkody,
  • Jazda z większymi prędkościami,
  • Uderzenia boczne,
  • Intensywność użytkowania,
  • Ekstremalne temperatury ujemne i dodatnie,
  • Środowisko pracy – wilgotność, substancje chemiczne itd.

Koła i zestawy kołowe są testowane zgodnie z normami EN 12527, EN 12528, EN 12531, EN 12532, EN 840-5.

Charakterystyki rodzajów łożysk

Łożyska ślizgowe

Są łożyskami odpornymi na uderzenia, odpowiednimi do stosowania w zanieczyszczonym środowisku, dla niewielkich prędkości i dużych obciążeń.

Łożyska wałeczkowe

Są łożyskami odpornymi na uderzenia, odpowiednimi do zastosowania przy niskich prędkościach, mają zwartą konstrukcję.

Łożyska konusowe

Stosowane głównie w kołach aparaturowych, cechują je małe opory toczenia i mają zwartą konstrukcję, przeznaczone są na nieduże obciążenia.

Łożyska kulkowe

Są trwałe, zapewniają precyzyjne, lekkie toczenie oraz dobre uszczelnienie, przeznaczone są na duże obciążenia.

Łożyska z rowkiem

Możliwość realizowania przeniesienia napędu z osi na koło (koło napędowe).